Gruppen - Mary McCarthy

När Gruppen utkom första gången 1963 sålde den kontroversiella boken i miljonupplagor. Mary McCarthy skildrade på ett naket vis sex, preventivmedel, frihetslängtan, amning och vänskapsrelationer ur ett kvinnligt perspektiv och satte ord på många kvinnors känslor och upplevelser. Att den känns lika viktig drygt 50 år senare är ett underbetyg till samhällets utveckling.

Mary McCarthy släpper läsaren rakt ned i 1930-talets New York där vi möter medlemmarna i ”gruppen” – åtta väninnor som lärt känna varandra på det konstnärligt inriktade elituniversitetet Vassar. Genom nedslag deras liv under de kommande åren får läsaren sedan följa dessa åtta kvinnor genom deras sexuella debuter och utforskande av storstadslivet, och vidare till deras olyckliga äktenskap och kärleksrelationer med män. Kvinnorna blir bedragna och inspärrade, övertalade och lurade. Deras drömmar och ambitioner skuffas undan och deras åsikter tystas till förmån för männen som kommer in och vältrar sig. Berättelserna ekar i Metoo-uppropet och kulturmansdebatten och det är inte konstigt att Gruppen ges ut på nytt (i en fin översättning av Amanda Svensson). Det är bitvis mycket sorglig läsning, och ännu sorgligare är att man lämnas med känslor av igenkänning.

Mary McCarthy har skapat ett fantastiskt persongalleri och skildrar sylvasst kvinnornas snobbighet, rivalitet och fördomsfullhet, men även deras starka lojalitet med varandra. Visst raljerar McCarthy över deras småborgerliga jakter på män och pysslande med klänningar och bjudningar, men karaktärsbeskrivningarna genomsyras av värme och humor.

Det kan stundtals vara svårt att hålla reda på vem av kvinnorna som är vem, ofta flyter de in i varandra, något som är frustrerande till en början men som under läsningens gång blir lättare att acceptera allt eftersom karaktärernas särdrag känns mindre viktiga. Gruppen är en kollektivroman där den enskilda individens livsöde är inte det viktiga, det centrala är snarare den tidlösa berättelsen om kvinnors liv och förutsättningar. I dag har i och för sig den problematik som tas upp i Gruppen tagit andra uttryck, men begränsningarna och ramarna finns till viss del kvar. Det är det som gör att Mary McCarthys berättelse fortfarande träffar läsaren med obehaglig precision.

Gästrecensent Elin Rydner

Madeleine Persson